Ennio Morricone
wint Oscar voor zijn muziek in
The Hateful Eight
The Hateful Eight
Hoewel de briljante Italiaanse componist Ennio Morricone de voorbije 60 jaar zo'n 450 soundtracks voor films en tv-series inblikte, waaronder de wereldberoemde muziek in de spaghettiwesterns van zijn landgenoot Sergio Leone, leverde geen enkele van Morricone's soundtracks een Oscar op. Daar kwam in de nacht van zondag op maandag eindelijk verandering in, toen het intussen 87-jarige muzikale genie een Oscar won voor zijn muziek in Quentin Tarantino's nieuwe western The Hateful Eight. Reden genoeg om hieronder even terug te blikken op enkele van de mooiste composities uit Morricone's schitterende oeuvre.
Ennio Morricone wordt vooral geassocieerd met zijn muziek voor de iconische spaghettiwesterns van de Italiaanse cineast Sergio Leone, één van onze favoriete regisseurs (bekijk een documentaire over Leone hier). Sinds Leone's invloedrijke western A Fistful of Dollars uit 1964, schreef Morricone ook de muziek voor alle andere films van Leone. Daartoe behoren echter niet alleen westerns, maar ook films uit andere genres, zoals Leone's schitterende gangsterkroniek Once Upon a Time in America uit 1984. Bovendien componeerde Morricone ook de soundtracks voor alle films van zijn landgenoot Giuseppe Tornatore vanaf diens Oscarwinnende romantische tragikomedie en coming-of-age-drama Cinema Paradiso uit 1988. En daar zit geen enkele western tussen. “Ik ben niet gebonden aan een specifiek filmgenre”, zei Morricone ooit. “Ik hou van alle soorten films. En door van genre te wisselen, verveel ik me nooit.”
Een eclectisch genie
Ennio Morricone. |
Als geen ander weet Morricone de juiste melodieën en soundscapes te verzinnen voor het verhaal, de personages, de thematiek en de atmosfeer van een film. “Mijn muziek staat altijd ten dienste van de film en dringt door tot het 'hart' van de film”, aldus Morricone. Dit zorgt letterlijk en figuurlijk voor een harmonie tussen beeld en geluid, waardoor de film een magische meerwaarde krijgt die ondenkbaar is zonder Morricone's muziek. Vandaar dat hij op handen gedragen wordt door heel wat cineasten. Zo componeerde Morricone op vraag van Quentin Tarantino muziek voor diens nieuwe western The Hateful Eight. Dat leverde de componist zowel een Golden Globe als Oscar op.
Vivo ergo scribo
Op zijn Oscar heeft Morricone ten onrechte héél lang moeten wachten (lees ons achtergrondartikel Schaf de Oscars af! hier). In 2007 kreeg hij weliswaar een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre als filmcomponist, maar pas met zijn muziek voor The Hateful Eight verzilverde hij een Oscarnominatie voor een specifieke soundtrack. Zijn 5 eerdere nominaties -voor de soundtracks van Days of Heaven, The Mission, The Untouchables, Bugsy en Malèna- leverden immers geen enkele Oscar op. Het is bovendien een schande dat Morricone zelfs niet eens genomineerd werd voor zijn briljante muziek in de films die we hieronder vermelden.
Het grote publiek weet wel beter, zo blijkt uit de verkoop van Morricone's soundtracks, compilaties en singles: wereldwijd gingen intussen ruim 70 miljoen exemplaren over de toonbank. Kortom, Morricone is ongetwijfeld de beste, productiefste, populairste en invloedrijkste filmcomponist aller tijden.
Spijts zijn gezegende leeftijd, peinst de oude maestro er trouwens niet over om op pensioen te gaan: “Ik hou van muziek schrijven. Dat is mijn leven. Ik leef dus ik schrijf.”
Het grote publiek weet wel beter, zo blijkt uit de verkoop van Morricone's soundtracks, compilaties en singles: wereldwijd gingen intussen ruim 70 miljoen exemplaren over de toonbank. Kortom, Morricone is ongetwijfeld de beste, productiefste, populairste en invloedrijkste filmcomponist aller tijden.
Spijts zijn gezegende leeftijd, peinst de oude maestro er trouwens niet over om op pensioen te gaan: “Ik hou van muziek schrijven. Dat is mijn leven. Ik leef dus ik schrijf.”
Zes iconische
soundtracks
Het is onbegonnen werk om Ennio Morricone's veelzijdigheid als filmcomponist hier uit de doeken te doen. Daarvoor is zijn oeuvre te omvangrijk. Daarom beperken we ons hieronder, in chronologische volgorde, tot 6 onvergetelijke soundtracks:
1. A Fistful of Dollars (1964)
Morricone brak internationaal door met zijn soundtrack voor A Fistful of Dollars van Sergio Leone (één van de invloedrijkste films aller tijden). Het was de eerste western in Leone's zogeheten Dollars-trilogie. Gebruikmakend van onder meer Siciliaanse folkinstrumenten, houtblazers, elektrische gitaren, een koor en allerlei muzikale special effects, vond Morricone een nieuwe vorm van filmmuziek uit die bijdroeg tot het wereldwijde succes van deze baanbrekende spaghettiwestern en van hoofdrolspeler Clint Eastwood als een zwijgzame, enigmatische revolverheld. Het gefloten titelnummer tijdens de begingeneriek -met geweerschoten, galopperende paardenhoeven en zweepslagen- zet meteen de toon: dit wordt een meeslepend avontuur! Luister hieronder naar de volledige soundtrack.
(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p60 of 1080p60 voor hogere geluidskwaliteit)
2. The Good, the Bad and the Ugly (1966)
Eli Wallach (links) en Clint Eastwood in The Good, the Bad and the Ugly. |
3. Once Upon a Time in the West (1968)
Claudia Cardinale in Once Upon a Time in the West. |
4. My Name Is Nobody (1973)
Terence Hill in My Name Is Nobody. |
My Name is Nobody behoort niet alleen tot onze favoriete westerns maar ook tot onze favoriete komedies. Deze vermakelijke western van de Italiaan Tonino Valerii is vooral memorabel dankzij de hilarische glansrol van Terence Hill als het titelpersonage Nobody: de prettig gestoorde beschermengel van een oude revolverheld (met zwijgzaam charisma gespeeld door Henry Fonda). Morricone's schitterende titelnummer -met een aanstekelijk gitaarritme, vrolijk fluitdeuntje en levenslustige zangstemmen- klinkt even onbezorgd als de nonchalante, roekeloze antiheld Nobody en is één van de mooiste composities aller tijden. Bekijk de hele film hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.
(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p voor hogere geluidskwaliteit)
5. Once Upon a Time in America (1984)
Robert De Niro en James Woods spelen met brio een duo joodse bendeleiders in deze briljante gangsterkroniek van Sergio Leone over de opkomst van de georganiseerde misdaad in New York. Het elegische titelnummer behoort, met die zweverige panfluit van Gheorghe Zamfir, tot de mooiste filmmuziek tussen hemel en aarde. En voor het joodse meisje Deborah (vertolkt door de debuterende Jennifer Connelly en als volwassen vrouw door Elizabeth McGovern) bedacht Morricone Deborah's Theme: een romantische, bitterzoete compositie met melancholische strijkers en de etherische zangstem van Edda Dell'Orso. Bekijk de hele film hier, een filmfragment hier en luister hieronder naar de volledige soundtrack.
(Klik op de playbutton en dan rechtsonder bij instellingen op 720p of 1080p voor hogere geluidskwaliteit)6. The Hateful Eight (2015)
Samuel L. Jackson in The Hateful Eight. |
Klik hieronder op de playbutton.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten