donderdag 12 februari 2015

Portret. 


De kunstenaarsziel van 
Tim Burton
      



De getalenteerde Amerikaanse cineast Tim Burton wordt vooral geassocieerd met zijn sprookjesachtige films waarin hij als een kwajongen horror en zwarte humor verpakt in een sfeervolle gothic look die doet denken aan een combinatie van Victoriaanse Romantiek en Duits expressionisme. Zijn nieuwe film Big Eyes daarentegen is een conventioneler en minder expressief in beeld gebracht drama: een biopic over de Amerikaanse kunstenares Margaret Keane (gespeeld door Amy Adams), die in conflict geraakt met haar echtgenoot Walter (Christoph Waltz) over het auteursrecht op haar artistieke oeuvre (bekijk de trailer hier). 

In de jaren vijftig en zestig schilderde Keane onder de naam van haar man een reeks opmerkelijke doeken van kinderen met opvallend grote ogen. De schilderijen brachten veel geld op, maar toen Keane na haar echtscheiding in 1970 onthulde dat zij, en dus niét haar ex, de doeken geschilderd had, ontkende Walter dit en kwam het tussen hen tot een bittere juridische strijd...


Amy Adams als kunstenares Margaret Keane in Big Eyes.

Van tekenaar tot Hollywood-icoon

Tim Burton werd in 1958 geboren in Burbank, Californië, waar hij reeds als kind in de ban geraakte van tekenfilms, de griezelverhalen van Edgar Allen Poe en films met horroricoon Vincent Price. 

Na een animatieopleiding, mocht Burton als tekenaar aan de slag bij de Walt Disney Studios, waar hij onder meer Frankenweenie (1984) regisseerde. Onder de indruk van deze bizarre zwart-witte stop-motion-animatiefilm over de reanimatie van dode huisdieren, vroeg acteur Paul Reubens aan Burton om een film in te blikken over Reubens komische alter ego Pee-Wee Herman: Pee-Wee's Big Adventure (1985) was meteen een kaskraker. 

Burtons geslaagde horrorkomedie Beetlejuice (1988), met een doorbraakrol van Michael Keaton, was een nog grotere blockbuster en vormde de springplank voor een reeks succesvolle producties waarmee Burton zijn reputatie vestigde als één van de meest originele en artistieke cineasten van zijn generatie, zoals:

- de sfeervolle superheldenfilms Batman (1989) en Batman Returns (1992), beide met Michael Keaton in de titelrol (bekijk Batman Returns hier en een compilatie van Pfeiffers memorabele quotes als Catwoman in Batman Returns hier);

Michelle Pfeiffer als de supersensuele Catwoman in Batman Returns.

Johnny Depp als Edward Scissorhands.
- de melancholische tragikomedie Edward Scissorhands (1990) met Johnny Depp en Winona Ryder;
de hilarische biopic Ed Wood (1994) met Johnny Depp;
- de komische sciencefictionprent Mars Attacks! (1996) met Jack Nicholson; 
- de schitterende griezelfilm Sleepy Hollow (1999) met Johnny Depp (een visueel meesterwerk en één van onze favoriete horrorfilms);
- een remake in 2001 van de sciencefictionklassieker Planet of the Apes met Mark Wahlberg, Tim Roth en Helena Bonham Carter;
- verfilmingen van de jeugdboeken Charlie and the Chocolate Factory (2005) met Johnny Depp en Alice in Wonderland (2010) met Mia Wasikowska, Helena Bonham Carter en Johnny Depp;
- de donkere stop-motion-animatiefilm Corpse Bride (2005);
- en de horrormusical Sweeney Todd (2007) met Johnny Depp en Helena Bonham Carter. 


Tussen entertainment en kunst

Elk van bovenstaande films vond moeiteloos een talrijk publiek, zonder dat Burton hiervoor zijn unieke, magische en intussen iconische stijl moest compromitteren. Hierdoor behoort hij tot het selecte rijtje van dun gezaaide cineasten, onder wie Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, Roman Polanski, Martin Scorsese, Ridley Scott en Steven Spielberg, die commerciële successen boekten met films voor een groot publiek die vanwege hun kwaliteit ook door veeleisende cinefielen geprezen worden.


Filmposter voor Sleepy Hollow: een meesterwerk op het vlak van sfeerschepping,
waarin Burton de voor zijn oeuvre zo kenmerkende gothic look briljant evoceerde.

In Burtons meest recente film Big Eyes speelt zijn fetisjacteur Johnny Depp niét mee. Voor doorsnee Burton-fans wijkt Big Eyes bovendien wellicht te veel af van wat ze van hem gewend zijn. Maar Burtons vaste huiscomponist Danny Elfman zorgde wel opnieuw voor de muziek. 

JN.

Big Eyes (USA/Canada-2014): in de bioscoop vanaf 1 april 2015.
Met: Amy Adams en Christoph Waltz.

Genre: biopic / kunstfilm / drama

Klik op de oranje link voor de trailer: Big Eyes - trailer


Met de stop-motion-animatiefilm Corpse Bride keerde Tim Burton terug naar zijn roots als animator.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten