donderdag 12 december 2013

Shakespeare kan ook sexy zijn

Much Ado About Nothing  van Joss Whedon     ★★★



Voor een cineast zijn weinig uitdagingen groter dan de verfilming van een toneelstuk van William Shakespeare. Cinema is immers een bij uitstek visueel medium, terwijl Shakespeare's uiterst literaire, gelaagde, zeg maar 'moeilijke' dialogen afleiden van wat er te zien is op het scherm. Toch zijn enkele cineasten er in geslaagd om het oeuvre van Engelands grootste toneelschrijver op een boeiende wijze tot leven te wekken op het grote scherm, zoals Laurence Olivier met Hamlet in 1948, Orson Welles in hetzelfde jaar met Macbeth, Joseph L. Mankiewicz met Julius Caesar in 1953 (herinner u de onvergetelijke speech van Marlon Brando als Marcus Antonius), Robert Wise met zijn musical-versie van Romeo and Juliet in West Side Story in 1961, Roman Polanski met Macbeth in 1971, Akira Kurosawa met zijn adaptatie van King Lear in Ran in 1985, en Kenneth Branagh met Henry V in 1989.

Tijdloos

Een vinnige, sexy komedie
over het spel van de liefde.
De duurzame interesse van filmregisseurs voor Shakespeare's oeuvre bevestigt de aantrekkingskracht en het tijdloze karakter van dat oeuvre. Ook de Amerikaanse regisseur en scenarist Joss Whedon kon niet weerstaan aan de verleiding en waagde zich aan de verfilming van Shakespeare's romantische komedie Much Ado About Nothing. Whedons verfilming is een toegankelijke, vermakelijke en eigentijdse versie, die aantoont dat de Engelse bard nog lang niet uitgezongen is. Voor meer kijkplezier raden we wel aan om vooraf even op het internet een synopsis na te lezen van deze complexe intrige over liefde, verleiding, bedrog, jaloezie en verraad.

Regisseur Joss Whedon gebruikte zijn eigen huis als filmset.
Cool en sexy

Gefilmd gedurende slechts twaalf dagen in zijn eigen huis met digitale hand-held camera's in stijlvol zwart-wit, verplaatste Whedon het verhaal van het middeleeuwse Sicilië naar het hedendaagse Californië: de prinsen en soldaten zijn gangsters in nette pakken, de ladies dragen cocktailjurkjes, de nachtwacht is een beveiligingsfirma, de zwaarden zijn pistolen en de brieven sms'jes. Samen met zijn cast injecteerde Whedon de scènes met een lichtvoetige sensualiteit. En de mooie, soms speelse, dan weer intimistische muziek (die Whedon overigens zelf componeerde) zit de afwisseling tussen screwball-komedie, romantiek en dreigende tragiek op de hielen. Het resultaat is een vinnige, sexy film die bewijst dat Shakespeare ook cool kan zijn.

Alexis Denisof en Amy Acker als Benedick en Beatrice.
Ongekunsteld

Nathan Fillion als de knullige Dogberry.
Whedon heeft veel te danken aan zijn acteurs, die Shakespeare's kunstige, virtuoze dialogen wisten uit te drukken met een ongekunsteld realisme zonder afbreuk te doen aan hun filosofische en artistieke meerwaarde. Met name Alexis Denisof als Benedick en Amy Acker als Beatrice blinken uit in hun verbale vuurwerk. Ook Nathan Fillion loopt in de kijker met zijn flegmatieke vertolking van Dogberry, het domme, incompetente hoofd van de nachtwacht, die zich uitdrukt in komische malapropismen. Met zo'n acteurs klinkt Shakespeare's zoetgevooisde stem des te zoeter wanneer de bard het huwelijk bezingt: “De tijd sleept zich voort op krukken, tot de Liefde al haar rituelen krijgt.”

JN.


Much Ado About Nothing (USA-2012): in de bioscoop vanaf 29 januari 2014. 
Met: Alexis Denisof, Amy Acker, Fran Kranz, Clark Gregg, Jillian Morgese, Reed Diamond en Nathan Fillion.

Genre: romantische komedie / psychosociaal drama


Klik op de oranje link voor de trailer: Much Ado About Nothing - trailer


Hoewel de Amerikaan Joss Whedon (49) pas vorig jaar als regisseur internationaal doorbrak met zijn superheldenfilm The Avengers, is hij al jarenlang actief als (co-)scenarist van onder meer de komische horrorfilm Buffy the Vampire Slayer (1992), de actiethriller Speed (1994), de animatiefilm Toy Story (1995) en de horrorparodie The Cabin in the Woods (2012).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten